5. Międzynarodowy Kongres Morski
Uroczystości kongresu morskiego odbyły się w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Przybyli na nią licznie przedsiębiorcy, naukowcy, politycy , zagraniczni goście i prelegenci. ( łącznie około tysiąca osób). Przybyłych na kongres witali; prezydent Szczecina Piotr Krzystek, prezes Fundacji Kongres Morski a jednocześnie prezes Północnej Izby Gospodarczej Dariusz Więcaszek, szef Zarządu Morskich Portów Morskich Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski oraz kpt. ż. w Mirosław Folta z Polskiej Żeglugi Morskiej.
W problematykę spotkania wprowadził krótki film „ Powrót na rzeki”. Można było z niego dowiedzieć się, że Polska spośród wszystkich krajów europejskich posiada piąte pod względem długości sieci dróg wodnych miejsce, natomiast udział transportu śródlądowego to zaledwie 0,7 proc. Sytuację tę zmieniać będzie obecny rząd realizując zaplanowane inwestycje na rzekach i kanałach. W filmie była także mowa o wykopaniu kanału Śląskiego, który połączy Wisłę oraz Odrę i połączeniu Polski z Łabą oraz Dunajem. Inwestycje w żeglugę mają kosztować 70 mld zł. Pani premier skomentowała, że działania związane z rozwojem wodnych dróg śródlądowych mają szerszy kontekst, zwiększają bowiem bezpieczeństwo i niezależność Polski.
Mówiąc o stoczniach szefowa rządu stwierdziła, że „Likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie. Mimo to, ówczesny rząd zgodził się na nią, nie będę już pytać dlaczego to zrobiono. Dzisiaj mogę powiedzieć z satysfakcją, że obecny rząd odbuduje przemysł stoczniowy i stawia go jako jeden z najważniejszych elementów rozwoju gospodarki.” I skomentowała, „ To co próbowali zniszczyć poprzednicy, przywracamy do życia”. Premier Szydło podziękowała szefowi morskiego resortu, ministrowi Markowi Gróbarczykowi , za pracę która została wykonana, by naprawić to co niszczono przez lata. Stwierdziła także, że dynamiczny rozwój polskiej gospodarki jest faktem, z którym trudno dziś polemizować.
W swoim wystąpieniu minister Marek Gróbarczyk mówił, że drogi śródlądowe są także elementem strategii transportu Polski. Konwencja AGN daje wiarygodność realizacji tych inwestycji i przypomniał ten ratyfikowany przez rząd dokument. Zapewnił, że jego resort kontynuować będzie prace mające na celu wzmocnienie gospodarki morskiej i żeglugi.
Obrady kongresu toczyły się przez dwa dni w czterech blokach tematycznych; pierwszy – dotyczył portów, żeglugi i stoczni, drugi – edukacji i innowacji, trzeci – poświęcony był prawu, finansom oraz bezpieczeństwu, czwarty – rybołówstwu i ekologii.
Ważnych wydarzeniem kongresu było podpisanie memorandum o współpracy ekonomicznej w zakresie rozwoju gospodarki morskiej pomiędzy Polską a Indonezją. Podpisali je; minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wicepremier, minister koordynator ds. morskich Indonezji Luhut Binsar Panjaitan. W takcie morskich obrad odbyło się bilateralne spotkanie pomiędzy stronami. Poruszono na nim tematy dotyczące kooperacji , rozbudowie połączeń oraz infrastruktury morskiej. Partner azjatycki chce skorzystać z polskich rozwiązań technologicznych budowy statków. To ogromna wiedza, bo Indonezja jest największym krajem wyspiarskim na świecie, dobitnie odczuwającym skutki zmian klimatycznych i ocieplania klimatu. Ma ponad 13 tysięcy wysp. Władze tego kraju od dłuższego czasu z zainteresowaniem przyglądają się Polsce, widząc w naszym kraju duży potencjał. Wicepremier Panjaitan stwierdził, że „Polska ma technologie, których potrzebuje Indonezja, więc może budować dla nas statki i w tym zakresie dobrze współpracować.”
W trakcie drugiego dnia kongresu, minister Gróbarczyk poinformował, że w 2018 roku nasz kraj będzie organizatorem obchodów Światowego Dnia Morza. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) przyznała Polsce prawo organizacji tego największego święta wszystkich ludzi morza w jubileuszową 70. rocznicę powołania tej organizacji a jednocześnie w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Jubileuszowe uroczystości odbędą się właśnie w Szczecinie.
Podsumowanie 5. międzynarodowego kongresu miało uroczysty charakter na Wałach Chrobrego. Dziękowano organizatorom i uczestnikom. Podkreślano, że to wyjątkowe spotkanie ludzi morza, którzy wyznaczają kierunki rozwoju branży priorytetowej dla rządu. Za dwa tygodnie zostanie położona stępka pod budowę promu dla PŻB. To zobowiązanie podjęte rok temu zostało wypełnione. Dobrze rokuje przyszłości. Teraz nadchodzi czas na płynność pracy i realizację dużych projektów, które są na bieżąco wdrażane.
W ocenie wojewody zachodniopomorskiego Krzysztofa Kozłowskiego Polska zmierza w kierunku odbudowy i rozwoju gospodarki morskiej, bo takie ma ambicje. A za nimi idą określone czyny. Posłużył się przykładem konkretnego działania, ziszczającego ideę rozwoju ekonomicznego Polski. Terminal LNG w Świnoujściu jest tego najlepszym przykładem.
Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podsumowując kongres stwierdził „Jestem pewien, że te dwa dni pozwoliły nam naładować akumulatory na 12 miesięcy”. Prezes Słaboszewski wyraził także nadzieję, że również 6. kongres morski, podobnie jak dwa poprzednie, odbędzie się z udziałem premier Beaty Szydło. Bilans kongresu to także ponad 50 spotkań dyskusyjnych, w których wzięło udział ponad 200 gości, w tym prelegentów i ekspertów krajowych i zagranicznych.
Janina Piotrowska
Podziel się artykułem
musisz zalogować się, aby dodać komentarz... → Zaloguj się | Rejestracja