zachodniopomorskie info

Miasto Szczecin będzie porządkować przestrzeń publiczną

Uchwała zawiera postanowienia, odnoszące się do całego miasta, tzw. warunki i zasady ogólne, oraz warunki i zasady szczegółowe, które będą dotyczyć terenów wybranych przez Miasto. Są to cztery obszary: plac Kościuszki, aleja Wojska Polskiego na odcinku plac Szarych Szeregów – plac Zwycięstwa, aleja Jana Pawła II na odcinku plac Żołnierza Polskiego – plac Lotników oraz Obszar Starego Dąbia.

   Ten akt umożliwia wprowadzenie ujednoliconych formatów tablic i urządzeń reklamowych. Nie dotyczy to tablic, urządzeń i nośników reklamowych, które powstały legalnie na podstawie wymaganych pozwoleń. Uchwała także precyzuje zasady i warunki umieszczania reklam na terenach, które wymagają zdecydowanych działań dla poprawienia estetyki przestrzeni publicznej.

Projekt uchwały już trafił do przewodniczącego Rady Miasta. Będzie konsultowany z organizacjami i stowarzyszeniami, w tym z właścicielami reklam.

Autorzy projektu (architekt miasta oraz Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego) określili najważniejsze zasady realizowania uchwały:

a. w dniu wejścia w życie uchwały w dotychczasowym stanie pozostaną tablice i urządzenia reklamowe, które powstały do 1 stycznia 1989 r. oraz po 1 stycznia 1989 r. na podstawie pozwoleń budowlanych;

b. zakazane będzie sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych: na ogrodzeniach i urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, na terenach poza pasem drogowym (skwerach, parkach, obszarach leśnych), w postaci wyświetlaczy elektronicznych niskiej rozdzielczości, na obszarach wodnych oraz na lądzie w odległości do 5 m od linii brzegu;

c. po wejściu w życie uchwały nowe reklamy będą wymagały zezwolenia budowlanego, jednak to nie będzie dotyczyć tablic i urządzeń reklamowych: - umieszczonych w wiatach przystankowych, - promujących wydarzenia organizowane przez Gminę Miasto Szczecin, - przeznaczonych lub służących ekspozycji ogłoszeń wyborczych, - umieszczonych w witrynach sklepowych;

d. będzie można sytuować szyldy na obiektach budowlanych lub wolno stojących na posesji;

e. dopuszczalne będzie sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych; - na elewacji w przyziemiu i parterze budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych i usługowo-mieszkalnych o powierzchni nie większej niż 10% całości elewacji, - na elewacji budynków usługowych i handlowych, natomiast na dachach obiektów budowlanych urządzeń reklamowych. Tablice i urządzenia reklamowe wolno stojące będą mogły powstawać przy drogach.

   Wdrażanie zasad sytuowania reklam będzie odbywać się etapami. Etap I (2016-2019):
•    wypracowanie zasad zmierzających do uporządkowania przestrzeni publicznej w zakresie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury – 2016 r.,
•    zakończenie procesu legislacyjnego nad projektem uchwały – 2016 r.,
•    okres dostosowania do zasad określonych uchwałą – 24 miesiące (2016-2018 r.),
•    wykonanie inwentaryzacji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych (2017-2019 r.),
•    uporządkowanie przestrzeni publicznej, poprzez:
-    wprowadzenie w życie warunków sytuowania, standardów jakościowych oraz gabarytów tablic reklamowych i urządzeń reklamowych (2017-2019 r.),
-   likwidację nielegalnych tablic reklamowych i urządzeń reklamowych (2017-2019 r.).

Etap II (2020-2022):

•    wprowadzenie do uchwały ustaleń wojewódzkiego audytu krajobrazowego, uchwalonego przez sejmik województwa zachodniopomorskiego,
•    wprowadzenie ewentualnych zmian w zapisach, wynikających z analizy funkcjonowania uchwały.

Etap III (2023-2024):

•    przygotowanie przetargu oraz wyłonienie operatora systemu mebli miejskich i reklamy zewnętrznej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Wszystkie nowe podmioty, które nie będą respektować zasad mogą spodziewać się kar. Będą to sankcje w postaci 40-krotności stawki 2,50 zł za jeden dzień z uwzględnieniem powierzchni reklamy.

Podmioty zainteresowane uchwałą mogą zgłaszać swoje uwagi, opinie oraz pytania poprzez adres mailowy: uchwala krajobrazowa@um.szczecin.pl.

Autorzy uchwały podkreślają, że system, porządkujący reklamy w mieście, będzie nawiązywać do Systemu Informacji Miejskiej. W konsekwencji powstanie system informowania mieszkańców i turystów spójny pod względem wizualno-architektoniczno-konstrukcyjnym.

Tekst i zdjęcia: Danuta Sepuco


Komentarze / 0

musisz zalogować się, aby dodać komentarz... → Zaloguj się | Rejestracja