Obwodnica ratunkiem dla Dobrej
- To symboliczne usunięcie ostatnich barier przez mieszkańców tylko udowadnia, że otwieramy inwestycję, którą społeczność lokalna szczególnie wyczekiwała. Pod względem liczby wypadków jest to jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg wojewódzkich, nie wspominając o uciążliwości dla mieszkańców Dobrej. Wieżę, że to już przeszłość. – powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Obejście łączy od strony południowo-zachodniej drogi wojewódzkie nr 146 i 144. Inwestycja była realizowana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Całkowita wartość projektu to niemal 10 mln zł, przy dofinansowaniu rzędu 8,6 mln zł.
Droga nr 144 jest łącznikiem pomiędzy dwoma drogami krajowymi. Zaczyna się w Nowogardzie, a kończy w Chociwlu. Pod względem liczby wypadków jest to jedna z 20 najbardziej niebezpiecznych dróg wojewódzkich. Droga nr 146 prowadzi natomiast od drogi wojewódzkiej nr 106 (Nowogard - Stargard) do Łobza. Na skrzyżowaniu tych dróg znajduje się Dobra z bardzo ciasnym układem ulic, który praktycznie uniemożliwia poprowadzenie bezpiecznie ruchu tranzytowego, zwłaszcza samochodów ciężarowych. Tymczasem przez Dobrą przewożony jest tranzytem do Szczecina żwir z pobliskich kopalń. Nowe rozwiązanie pozwala częściowo na ominięcie centrum miejscowości.
Roboty budowlane były prowadzone łącznie na odcinku 1,26 km. Powstała jednojezdniowa droga o szerokości 7 m. Przy jezdni znajduje się 2,5 metrowy chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na całym odcinku stworzona została nowa kanalizacja deszczowa, a na dojazdach do skrzyżowań nowe oświetlenie. Na trasie zbudowano dwa nowe ronda oraz przebudowano jedno istniejące. Pierwsze powstało na skrzyżowaniu starego przebiegu drogi nr 146 z nową obwodnicą (poniżej). Do ronda tego dochodzi również droga do Błądkowa, która w przyszłości może zostać przedłużona na północ i stanowić dalszą część obwodnicy, pozwalającą na pełne obejście tej miejscowości przez drogę nr 144.
Budowa obwodnicy, która została poprowadzona po starym nasypie kolejowym, wymagała sporych prac ziemnych, polegających na poszerzeniu wąskiego wykopu, w którym kiedyś przebiegała linia kolejowa. Na trasie rozebrano też zdewastowany wiadukt, który służył mieszkańcom do przejeżdżania nad torami. Na skrzyżowaniu z ul. Dąbrowskiego, powstało mini rondo z przejezdną wyspą. Dalej nowa droga wojewódzka biegnie po istniejącej wcześniej ul. Bema.
Ostatni odcinek prowadzi do istniejącego wcześniej ronda gdzie ul. Bema łączy się z drogą nr 144 (ul. Piłsudskiego). Ze względu na konieczność poprawy geometrii i stanu technicznego tego ronda, również przeprowadzono jego przebudowę. Wykonawcą inwestycji była firma PRD Nowogard. Roboty budowlane prowadzono od lutego do listopada tego roku.
Marek Mucha
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Biuro Prasowe
Podziel się artykułem
musisz zalogować się, aby dodać komentarz... → Zaloguj się | Rejestracja