Rowerowe inwestycje składamy jak puzzle!
- By stworzyć spójne trasy, trzeba poskładać rowerowe puzzle. To określenie chyba najtrafniej opisuje zadania realizowane w ramach projektu zachodniopomorskich tras rowerowych. By powstał jeden, liczący ponad sto kilometrów szlak, należy zrealizować i spiąć kilka porozrzucanych inwestycji. Tak też będzie z Trasą Zielonego Pogranicza biegnącą na południe od Szczecina, na której nie zabraknie pięknych krajobrazów czy ciekawych zabytków - powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Nawet 100 kilometrów w jedną stronę
Koniec maja 2018 r. to termin zakończenia budowy 11 km dróg rowerowych w Gminie Gryfino, głównie na nasypach kolejowych. Ogłoszony właśnie przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przetarg obejmuje wykonanie tras dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej w Gryfinie, a także na odcinkach Szczawno – Chwarstnica – Borzym oraz Mały Borzym – granica gminy Banie. Trasa połączy się z już istniejącą, blisko 16 km ścieżką Sosnowo – Lubanowo – Banie – Swobnica, która także prowadzi dawną linią kolejową.
Przetarg wyłoni także firmę, która oznakuje trasę od mostu Gryfino-Mescherin aż do Trzcińska-Zdrój, czyli na dystansie około 44 km Szlaku Zielonego Pogranicza. Obok asfaltu, przez lasy i pola pojedziemy szutrem. Warto przypomnieć, że obecnie trwa także projektowanie 36 km odcinka Trzcińsko-Zdrój – Siekierki, który powstanie do końca przyszłego roku. Jeśli dodamy do tego istniejący już dojazd ze Szczecina do mostu w Mescherin, to w 2019 r. miłośnicy turystyki rowerowej powinni otrzymać liczącą ponad 100 km trasę – idealną na weekendową wyprawę.
Atrakcje
Oprócz świeżego powietrza i walorów krajobrazowych, Trasa Zielonego Pogranicza oferuje również szereg atrakcji. To m.in. „krzywy las” leżący zaledwie 4 km od szlaku, na południe od Gryfina. W Baniewicach warto spróbować wina z winnicy Turnau. Swobnica, to oczywiście zamek Joanitów z XIV wieku, a Trzcińsko-Zdrój słynie z unikatowych w skali kraju murów obronnych. Punkt kulminacyjny trasy znajdzie się w znanych z forsowania Odry Siekierkach, gdzie obok zmodernizowanego na potrzeby rowerowe mostu kolejowego Siekierki – Neurüdnitz powstaną platformy widokowe m.in. dlatego, że miejsce znane jest z gniazdowania puchacza.
RR – rowerzyści radzą
Dla miłośników turystyki rowerowej wyprawa Trasą Zielonego Pogranicza, nie będzie jednodniową walką z możliwościami własnego organizmu, ale okazją do przyjemnego wypoczynku. Zamiast jechać przez Szczecin, rowerową przygodę będzie można rozpocząć od granicy Polsko-Niemieckiej w Pargowie (dokąd prowadzi szczecińska linia 70) lub w Gryfinie (stacja kolejowa). W drodze powrotnej można skorzystać z pociągu w Godkowie (siedem razy dziennie odjeżdżają pociągi regionalne do Szczecina) lub Chojnie. Decydując się na powrót, można skorzystać z niemieckiego szlaku Odra-Nysa. Atrakcyjny nocleg znajdziemy m.in. w Trzcińsku-Zdrój czy Moryniu, a latem nie zabraknie ofert pól biwakowych. Na szlaku są także warte odkrycia ciekawostki gastronomiczne.
Trasa Zielonego Pogranicza jest jedną z czterech, wpisujących się w koncepcję zachodniopomorskiej sieci tras rowerowych. Ich łączna długość wyniesie ponad 1000km, a przewiduje się, że wybudowane zostanie ok. 340km dróg rowerowych. Inwestycje są finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z Programu Interreg, a także wsparte środkami z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów. Do tej pory Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 wsparł projekty o łącznej wartości blisko 110 mln zł. W tej kwocie nie ujęto jednak pieniędzy rozdysponowanych w ramach mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dzięki którym zrealizowanych zostanie około 20 projektów obejmujących budowę ścieżek rowerowych.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Podziel się artykułem
musisz zalogować się, aby dodać komentarz... → Zaloguj się | Rejestracja