zachodniopomorskie info

CZERWIEC w FILHARMONII  AMPLITUDA WRAŻEŃ

 

03 CZE

pt, 19:00

 

PIANOFORTE

Koncert Warszawski Adinsell’a

 

KONCERT SYMFONICZNY

SALA SYMFONICZNA

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Valentina Lisitsa - fortepian

Jonathan Stockhammer - dyrygent

 

W programie:

Carl Maria von Weber - Uwertura do opery Euryanthe

Richard Addinsell - Koncert Warszawski z filmu Niebezpieczne światło księżyca (1941)

Dymitr Szostakowicz - The Assault on the Red Hill z filmu Niezapomniany rok 1919

Charles Williams - The Dream of Olwen z filmu While I Live (1947)

Carl Davis - Temat z serialu Duma i uprzedzenie (1995)

Hubert Bath - Cornish Rhapsody z filmu Love Story (1944)

Claude Debussy - Tryptyk symfoniczny Images (Gigues, Ibéria, Rondes de printemps)

 

Szczecińscy miłośnicy muzyki usłyszą w repertuarze piątkowego koncertu niezwykle efektowny „Koncert warszawski” Richarda Addinsell'a. Jest to utwór specjalnie napisany do filmu „Niebezpieczne światło księżyca”.

Nie zabraknie również subtelnych fragmentów z muzyki do filmu „Love Story” oraz do brytyjskiego serialu BBC „Duma i uprzedzenie”. Drugą część koncertu wypełni tryptyk symfoniczny ,,Images" najsłynniejszego impresjonisty muzycznego Claude'a Debussy. Składająca się z trzech części kompozycja (Gigues, Ibéria, Rondes de printemps) to kompozycja będąca swoistym dźwiękowym obrazem inspirowanym i odpowiadającym kolejno klimatom Anglii, Hiszpanii oraz Francji.

 

05 CZE

nd, 17:00

I żyli długo i w Szczecinie

 

KONCERT RODZINNY

SALA SYMFONICZNA

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Agata Kolasińska - moderator

Miłosz Bembinow – dyrygent

 

 

 

W programie: 

 

prapremierowe wykonanie kompozycji szczecińskiego artysty rodem z Kaszub, lidera zespołu Bubliczki, pracownika Centrum Edukacji Filharmonii Szczecin – Mateusza Czarnowskiego, do tekstów cenionej dramatopisarki, autorki tekstów prozą - Maliny Prześlugi. Utwory zostały stworzone na specjalne zamówienie Filharmonii w Szczecinie.

 

Na co dzień nie zwracamy na nie większej uwagi – ono po prostu jest. Otacza nas będąc świadkiem tego, kim jesteśmy. Nasze miasto – bo nim mowa – powinno być dla nas wyjątkowe. Ale czy czujemy, że takie właśnie jest? Że jest jedyne w swoim rodzaju, być może piękniejsze od innych?

Warto choć raz na jakiś czas przyjrzeć mu się uważniej, by dostrzec to, co mamy niejako przed nosem, a czego zupełnie nie dostrzegamy. To będzie koncert o Szczecinie i dla Szczecina. Z dziećmi i dla dzieci. Tym koncertem złożymy hołd wszystkiemu, co jest naszym lokalnym powodem do dumy. Temu, co szczecińskie!

 

 

09 CZE

cz, 19:00

 

SOUNDLAB | LAB 9: El-klassik

TANGERINE DREAM

Koncert poświęcony pamięci Edgara Froese'a

 

KONCERT ELEKTRONICZNY

SALA SYMFONICZNA

 

Thorsten Quaeschning - syntezator

Ulrich Schnauss - syntezator

Hoshiko Yamane - skrzypce elektryczne

 

Legendarny zespół Tangerine Dream wystąpi 9 czerwca w Filharmonii, na zakończenie cyklu SoundLab. Choć Edgar Froese, założyciel i lider tego niemieckiego zespołu muzyki elektronicznej „zmienił swój kosmiczny adres" w styczniu 2015 roku, pierwszy minialbum zatytułowany „Quantum Key” nagrany po jego śmierci przez pozostałych członków zespołu zachwycił fanów. Koncert zwieńczy tegoroczny cykl Filharmonicznego Laboratorium Muzyki Elektronicznej SoundLab.

W styczniu 2015 roku Edgar Froese, założyciel i lider legendarnego niemieckiego zespołu muzyki elektronicznej Tangerine Dream, "zmienił swój kosmiczny adres". Dał błogosławieństwo swojej żonie, Biance Froese-Acquaye, aby kontynuowała wraz z zespołem projekt zmierzający do zrealizowania jego ostatniej muzycznej wizji nazwanej QUANTUM YEARS (lata kwantowe). Przeniesienie najnowszej wiedzy naukowej z zakresu fizyki kwantowej oraz filozofii na język muzyki było fascynującym i ostatnim wyzwaniem w życiu Edgara Froese'a.

Edgar rozpoczął ten nowy rozdział serią koncertów w Australi w listopadzie 2014 roku tworząc nowy skład zespołu, w który poza nim weszli Ulrich Schnauss, Thorsten Quaeschning oraz Hoshiko Yamane. Raz jeszcze, podobnie jak w latach 70-tych ubiegłego wieku, całkowicie zrezygnował z wykorzystania instrumentów akustycznych, aby w pełni skoncentrować się na czystych dźwiękach elektronicznych. Oczywiście nie jest przypadkiem zaproszenie przez Edgara Froese'a do udziału w projekcie osiadłego w Londynie Ulricha Schnaussa jako nowego członka zespołu u boku długoletniego i bardzo szanowanego partnera muzycznego oraz kompozytora Thorstena Quaeschninga, z tego względu, iż obydwaj Ulrich i Edgar, wzajemnie od lat śledzili swoje kariery z wielkim zainteresowaniem i cieszyli się wzajemną przyjaźnią. Hoshiko Yamane, członkini Tangerine Dream od 2011 roku, wnosi do muzyki wyjątkową błyskotliwość dzięki swojej wirtuozowskiej grze na skrzypach elektrycznych.

Efekty działań nowego składu mówią same za siebie: QUANTUM KEY – pierwszy minialbum wydany po śmierci Edgara Froese’a – zachwycił miłośników muzyki elektronicznej oraz fanów Tangerine Dream, którzy nie mogą doczekać się wydania pełnego albumu QUANTUM GATE w 2016 roku, nad którym zespół teraz intensywnie pracuje. Materiał na tych dwóch krążkach oparty jest częściowo na kompozycjach Edgara Froese'a, nad którymi zdążył rozpocząć prace. Teraz zespół dopracowuje te utwory, aby nadać im nowy twórczy i eksperymentalny kierunek współczesnego brzmienia elektroniczno-symfonicznego.

Tangerine Dream, składając muzyczny hołd swojemu bohaterowi, Edgarowi Froese'owi, z niecierpliwością wyczekują koncertu w pięknym gmachu szczecińskiej Filharmonii w czwartek 9 czerwca 2016 roku, w trakcie którego przedstawią swoje muzyczne portfolio – zarówno starsze jak nowe, dobrze znane oraz do tej pory niepublikowane utwory.

 

10 CZE

pt, 19:00

FESTIVO

Dni Węgierskie - Roby Lakatos

 

KONCERT KAMERALNY

SALA SYMFONICZNA

 

W programie:

Michel Legrand - Papa can you hear my

Vladimir Siemionow - Bulgarian Suite

Emmerich Kálmán - Czardasz Silvy z operetki Księżniczka Czardasza

Vladimir Cosma - Le Grand Blond

Mikołaj Rimski-Korsakow - Le Vol du Bourdon

Emmerich Kálmán - Czardasz Maricy z operetki Hrabina Marica

Hejre Kati Ivo Csàmpai, János Bihary - Memory of Bihary

Pablo Sarasate - Tzigainer veizen

- I’ve met you / Mama Trad. Russian

Franz Lehar - Czardasz Kiedy skrzypki grają z operetki Cygańska miłość

John Williams - Schindler's List

Vittorio Monti - Csárdás

 

Roby Lakatos wywodzi się z legendarnej dynastii węgierskich skrzypków, jego przodkiem jest János Bihari zwany „cygańskim Paganinim”. Lakatos kontynuuje rodzinną tradycję jako ceniony instrumentalista, ale również jako kompozytor i aranżer.

Biegle i ze swobodą gra muzykę klasyczną i jazz, zawsze jednak pamięta o swych korzeniach, mistrzowsko łącząc utwory klasyczne z muzyką węgierskich Romów. Grywał w najsłynniejszych salach świata obok Maxima Vengerova, Stéphane’a Grappellego czy Marthy Argerich. Diabelski geniusz, znawca muzyki klasycznej, improwizator jazzowy, spadkobierca XIX-wiecznych wirtuozów – każde z tych określeń jest w pełni zasłużone.

 

 

 

 

 

17 CZE

pt, 19:00

GRANDIOSO

Zakończenie sezonu

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Sergei Nakariakov - trąbka

Paweł Kowalski - fortepian

Ewa Strusińska - dyrygent

 

W programie:

 

Leonard Bernstein - Uwertura Kandyd – wersja koncertowa (1956/1989)

Aleksander Arutiunian - Koncert As-dur na trąbkę i orkiestrę (1950)

Aleksandr Skriabin - Prometeusz – Poemat ognia op. 60

 

Gdy miał trzynaście lat, ogłoszono go „Paganinim trąbki”, rok później podczas Ivo Pogorelich Festival nazwano go „muzycznym czarodziejem”. W wieku piętnastu lat nagrał swój pierwszy album z utworami Ravela, Głazunowa, Gershwina i Bernsteina. Od tamtej pory Sergei Nakariakov odbywa regularne tournées po całym świecie.

 

Paweł Kowalski jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków wykonującym ponad czterdzieści utworów na fortepian i orkiestrę od Mozarta i Chopina, do Panufnika, Kilara i Góreckiego, recitale, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Pianista był pierwszym po Krystianie Zimermanie wykonawcą Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego, który zagrał w Warszawie pod dyrekcją kompozytora.

 

Dzieła Arutiuniana i Skriabina szczecińscy symfonicy pod batutą Ewy Strusińskiej dopełnią efektownym orkiestrowym fajerwerkiem – uwerturą do „Kandyda” Bernsteina.

 

 

18 CZE

sb, godz.19:00,

KONCERT GALOWY

X MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU CHÓRALNEGO

 

KONCERT SYMFONICZNY

SALA SYMFONICZNA

 

Sofia Vokalensemle

Philippine Madrigal Singers

 

Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Szczecinie, to jedyne na taką skalę wydarzenie w Polsce, w którym dzięki ścisłej współpracy polskich i niemieckich instytucji oraz jej liderów i pomysłodawców imprezy, na estradach zaprezentują się chóry o znakomitej technice i wysokim poziomie wykonawstwa.

Już po pierwszej edycji w 1996 roku, szczeciński festiwal zyskał sobie wysoką renomę, przyczyniając się do popularyzacji chóralistyki, stając się platformą wymiany doświadczeń wykonawstwa wokalnego oraz okazją do integracji środowiska artystycznego z mieszkańcami Szczecina i instytucjami kultury.

Kolejne edycje, organizowanego co 2 lata festiwalu, ostatecznie utrwaliły pozycję Szczecina, jako centrum chóralnego muzykowania, odgrywającego znaczącą rolę w kulturze muzycznej Polski oraz Europy.

 

21 CZE

wt, 19:00

Fête de la Musique

 

KONCERT SYMFONICZNY

HOL

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

W programie:

prapremierowe wykonanie kompozycji Artura Cieślaka stworzonej na specjalne zamówienie Filharmonii w Szczecinie

 

Róbcie muzykę! Faites de la musique! – takie hasło przyświeca od 35 lat Świętu Muzyki, które obchodzone jest na całym świecie 21 czerwca. Najkrótsza noc w roku to okazja do muzycznej zabawy w holu Filharmonii w Szczecinie. Tutaj czeka na widzów prapremierowe wykonanie kompozycji specjalnie stworzonej na tę okazję przez szczecinianina Artura Cieślaka. Od połowy lat 90. skupia się wyłącznie na kompozycji. W 2003 roku zadebiutował na arenie międzynarodowej – jego „Reminiscencje” na saksofon i fortepian oraz „Sonata” na saksofon i fortepian zostały z sukcesem zaprezentowane podczas XIII Światowego Kongresu Saksofonowego w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych. Od tamtej pory bierze udział w koncertach kompozytorskich w Polsce, Niemczech, Belgii i USA.

 

 

25 CZE

sb, 22:00

MUZYKA NA WODZIE

„Powróćmy jak za dawnych lat…”

KONCERT SYMFONICZNY

PRZYSTAŃ JACHTOWA  AZS - SZCZECIN-DĄBIE

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Anna Serafińska - śpiew

Piotr Rafałko – śpiew

Jan Waraczewski - koncertmistrz i prowadzenie koncertu

Jan Walczyński – dyrygent 

 

W programie  m.in.:

„Umówiłem się z nią na dziewiątą"

„Miłość ci wszystko wybaczy”

„Na pierwszy znak”

„Już nie zapomnisz mnie"

„Ada, to nie wypada”

„Ach, jak przyjemnie”

„Sex appeal”

„Powróćmy jak za dawnych lat”

„Nie kochać w taką noc”

„Nie ma szczęści bez miłości”

 

Pomysłodawcą i głównym animatorem koncertów z cyklu „Muzyka na wodzie” jest Jan Waraczewski – skrzypek Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. To także założyciel i dyrygent popularnej, szczególnie w latach 70-tych orkiestry "Lekka kawaleria", wieloletni koncertmistrz Orkiestry Filharmonii w Szczecinie, a prywatnie zapalony żeglarz.

Koncert poprowadzi Jan Walczyński - kompozytor, aranżer i dyrygent, ceniony za wyjątkowo świetnie brzmiące i ciekawe aranżacje. Stworzył niemal trzydzieści programów, prezentując m.in. „Muzykę z westernów”, „Muzykę z romansów”, „Muzykę z filmów gangsterskich” czy „Muzykę Ennio Morricone”. Od lat współpracuje m.in. z Janem Ptaszynem-Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Ewą Bem i Andrzejem Rosiewiczem. Jest również autorem koncertów i muzyki teatralnej dla najmłodszej widowni.

 

Anna Serafińska to solistka wysoce ceniona w branży muzycznej za duże umiejętności w zakresie techniki wokalnej. Jej niezwykłe wyczucie time'u sprawia, że jej nieomalże instrumentalne improwizacje - nie dość, że prezentujące mistrzowski poziom - zyskują nowy wymiar rytmiczny.

Jest laureatką licznych nagród, wyróżnień i stypendiów (m.in. Gand Prix na  Montreux Jazz Festiwal 2004 w Szwajcarii i I nagrody na Lady Summertime Jazz 2006 w Finlandii). Na swym koncie ma współpracę z większością znakomitości polskiej sceny jazzowej. Śpiewała na Litwie, Białorusi, Malcie, Ukrainie, w Niemczech, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Szwecji, Turcji, USA oraz we Włoszech.

Zajmuje się wszystkimi odcieniami wokalistyki jazzowej - od standardów w ich klasycznym brzmieniu po nowoczesne formy - i jej pokrewnymi (funk, soul). W swym dorobku ma pięć solowych płyt. Ostatnia, wydana w 2013 roku to album zatytułowany „Anna Serafińska GROOVE MACHINE”. Na płycie znalazł się zapis koncertu, który odbył się w radiowej Trójce 7 kwietnia 2013. Jej głos usłyszeć można także na płytach innych wykonawców.

 

Piotr Rafałko tenor, absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie, Laureat konkursów w Dusznikach-Zdroju i Braili (Rumunia). Był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, jest również solistą Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Występował na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą.

Do najbardziej prestiżowych należy zaliczyć koncert inaugurujący 38 Muzyczny Festiwal W Łańcucie, gdzie razem z Ewą Podleś i Cyprianem Katsarisem wykonał „Pieśń o Ziemi” Mahlera, 14 Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Davos (Szwajcaria), I Europäische Herbstakademie - Essen (partia tytułowa w „Orfeuszu” Monteverdiego) i 45 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, gdzie wziął udział w pierwszym wykonaniu opery kameralnej Osvaldasa Balakauskasa „La lointaine”.

Dysponuje szerokim repertuarem oratoryjno-kantatowym, z którym występuje na estradach polskich filharmonii i koncertuje za granicą – m.in. w krajach Beneluxu, Hiszpanii i Japonii. Na scenie operowej debiutował w „Krakowiakach i Góralach” w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Narodowej w Warszawie. Śpiewał w teatrach operowych w Niemczech (Lubeka, Passau).

 

 

 

 

 

 

 

26 CZE

nd, 20:30

ESPRESSIVO

Włodek Pawlik - Utwory Symfoniczne

 

KONCERT JAZZOWY

SALA SYMFONICZNA

 

Myślenicka Orkiestra Kameralna ,,Concertino"

Michał Maciaszczyk - dyrygent

Włodek Pawlik - fortepian

Łukasz Pawlik - fortepian/wiolonczela

Paweł Pańta - kontrabas

Czarek Konrad – perkusja

 

 

Włodek Pawlik, nieustannie poszukujący nowych ścieżek wyrazy pianista i kompozytor, laureat nagrody GRAMMY 2014 za płytę „Night in Calisia”, po raz kolejny postanowił zaskoczyć.

Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się w różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Dlatego koncert, który odbył się   na zakończenie Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Łańcucie w 2015 z udziałem młodej myślenickiej orkiestry prowadzonej przez Michała Maciaszczyka ,od wielu lat aktywnie działającego  w Wiedniu skrzypka, musiał okazać się sukcesem. Artyści szybko postanowili zarejestrować materiał, który powstał na potrzeby koncertu w Łańcucie. Nauczeni doświadczeniem, że szybkie decyzje przynoszą niebywałe sukcesy (tak jak to było w przypadku nagrodzonej nagrodą Grammy płyty „Night in Calisia”) szybko stawili się Studio Nagraniowym Polskiego Radia. Tak powstała płyta, której premiera odbędzie się w Złotej Sali Filharmonii w Szczecinie.

 

28 CZE

wt, 19:00

ESPRESSIVO

TAKE 6

 

KONCERT JAZZOWY

SALA SYMFONICZNY

 

Alvin Chea

Christian Dentley  

Joey Kibble

Mark Kibble

Claude McKnight

David Thomas

 

 

Zdobywca 10 nagród Grammy – Take 6 – to  jedna z najbardziej znanych i utytułowanych grup wokalnych na świecie. Przez ponad dwadzieścia lat swojej kariery występowali na najsłynniejszych festiwalach muzycznych. Współpracowali z Quincy Jonesem, Steviem Wonderem, Rayem Charlesem, Al Jarreau, Queen Latifah. Kwintesencją ich sukcesu są nie tylko niezwykłe umiejętności wokalne, ale wartości, które ich łączą – wiara, przyjaźń, szacunek i miłość do muzyki. Sześciu geniuszy głosu - Claude McKnight, Mark Kibble, Joel Kibble, Dave Thomas, Alvin Chea, Khristian Dentley – swobodnie porusza się po różnych stylach muzycznych, od soulu, poprzez gospel, R&B aż do popu.

Take 6 przebyło długą drogę od swoich pierwszych prób muzycznych w Oakwood College w Huntsville (Alabama), gdzie Claude McKnight stworzył grupę The Gentelman’s Estate Quartet.

Swoją karierę rozpoczynali śpiewając tradycyjne pieśni gospel. Swój debiutancki album „Take 6” wydali w 1988 roku z wytwórnią płytową Warner Brother’s. Przez kolejne lata z powodzeniem występowali na największych festiwalach jazzowych na całym świecie.

 

 

 

 

01 LIP

pt, 19:00

WIELKI FINAŁ ESPRESSIVO

Al Jarreau Duo

 

KONCERT JAZZOWY

SALA SYMFONICZNY

 

Znakomity amerykański wokalista jazzowy, improwizator, siedmiokrotny laureat nagrody Grammy, wystąpi 1 lipca w Filharmonii w Szczecinie. Jego interpretacja wokalna do znanej melodii „Take Five” Dave’a Brubecka przysporzyła mu fanów na całym świecie i nadal jest utworem, którego domaga się publiczność na koncertach na całym świecie. 

„W zależności od muzycznego nastroju danej chwili, Al potrafi wytwarzać dźwięki perkusji, które mogą konkurować ze złożonymi teksturami optymistycznie swingującego zestawu perkusyjnego. Potrafi naśladować dźwięki tuby, śpiewać scatem wraz ze złożonymi zmianami akordów i trudnym rytmicznym metrum, a temu wszystkiemu towarzyszy nie dający się powstrzymać przepływ idei.” Don Heckman

Artysta wystąpi w szczecińskiej Filharmonii jako Al Jarreau Duo - towarzyszyć mu będzie pianista. Koncert Jarreau jest pierwszym z trzech wielkich koncertów, które odbędą się na przełomie czerwca i lipca 2016 r., kończąc pierwszą edycję tegorocznego jazzowego cyklu Espressivo w Filharmonii.

76-letni obecnie Jarreau jest nie tylko doskonałym muzykiem, ale i świetnym artystą estradowym. Zawsze rozmawia ze swoimi fanami podczas koncertów, świetnie bawi się ze swoim zespołem, tworząc świetną atmosferę na scenie. To wszystko stwarza wspaniałą, żywą atmosferę wokół jego występów, które zapadają w pamięć na zawsze.

Al Jarreau był piątym spośród szóstki dzieci. Cała rodzina Ala Jarreau interesowała się muzyką, ale do rozpoczęcia muzycznych improwizacji zachęcił Ala jego brat. Był wychowany przez rodziców oddanych muzyce kościelnej - jego ojciec był pastorem i śpiewakiem, a matka kościelną pianistką.

W naturalny sposób Al śpiewał, podobnie tak jak uprawiał sporty. Al chciał zostać, jak jego ojciec, pastorem. Jako dziecko był bardzo religijny. Gdy szedł do college'u wielu myślało, że zostanie sportowcem, koszykarzem lub baseballistą, tak się jednak nie stało.

Podczas swoich studiów (psychologia) zaczął dawać pierwsze koncerty. W 1966 roku Al zdobył tytuł magistra, dwa lata później zaczął zarabiać na siebie jako muzyk. Prawdziwą karierę zaczął dopiero w wieku 35 lat. Jego talentem i charyzmą zachwycili się łowcy talentów z wytwórni Warner Bros i od razu podpisali z nim kontrakt na 20 lat.

Pierwszy album „We Got By", wydany w 1975 r., odniósł wielki sukces w Stanach Zjednoczonych i doprowadził do europejskiej trasy koncertowej rok później. Al zebrał niezwykle przychylne głosy krytyków, był nazywany m.in. „człowiekiem z orkiestrą w głosie" i „cudownym głosem z USA". Improwizował naśladując głosy instrumentów i różne melodie. Wtedy też powstała jego wersja utworu „Take Five".